20100223

Ryo training

Ryolla on ollut työtä Joonan kanssa nämä startinjälkeiset päivät. Hevonen juoksee uudelleen 25.02. ja tällä kertaa oman jockeynsa, Ryon kanssa ensimmäisen kerran. Emme me ole toiveikkaita vieläkään sen voiton tai edes sijoituksen suhteen - Ryo ei vielä tiedä Joonasta juuri mitään ja Joona loikkaa kamalasti joka ikinen kerta, kun sen pitäisi kiihdyttää. Pitkillekään matkoille Joonasta ei ole, koska se hyytyy kesken. Jos loikka saataisiin kokonaan pois, mikäs orin olisi juostessa...

Onneksi Ryo pitää hevosesta, ja minun mielestä Joonakin on kiinnostunut uuden jockeynsä tekemisistä. Päätimme niin, että Ryo ratsastaa hevosen tutuksi, mutta koska hän on suoraan sanoen säälittävä valmentaja, minä jatkan sillä sekunnilla, kun he kaksi ovat ystäviä. Joonalle tästä alkuajasta tulee stressaavaa, mutta ainakin se on minun kanssani sen verran väleissä, että uskaltaa kerjätä rapsutuksia haassa. Hevosesta nyt taas ei voi olla pitämättä - minä ja Ryo kilpailemme jopa siitä, kumman vuoro on harjata ja satuloida juuri sillä kerralla. Odottakaapas, kun viisivuotiaamme pääsee tämän rauhallisen orin lähelle ensimmäisen kerran...

Joonalle on nyt kototalli muuten löytynyt, ja minä aloitin paperisodan tallin omistajan kanssa. Pian pitäisi päästä täältä pois, ja muuttamaan ihan Suomeen asti. Heppa ei taaskaan tiedä, mitä sillä on edessään, mutta isi-Ryo nousi kapinaan. Se laiskiainen väittää kivenkovaan, ettei Suomen puolelta löydy töitä hänenlaiselleen ummikolle, joka ei puhu suomea eikä varsinkaan kuulemma ruotsia. Minä sanoin, että lopettakoon ruikuttamisen, koska Joonakin tulee, eikä osaa edes englantia.

Muutto on siis edessä ihan lähipäivinä. Hevosellani on olemassa jo kaiken maailman rokotukset ja eläinlääkärin tarkistukset ja muut matkustusta varten välttämättömät jutut. Enää vain sen vähäiset tavarat kasaan. Uudella tallilla ei ole ollenkaan laukkarataa, mutta lähellä on ravirata, jota voi lainata. Joona onkin ainoa oikea laukkahevonen sielläpäin. Ja Ryo jääräpäisin ja tyhmin jockey.

Jos tuo pikku jockey ei pysty poistamaan Joonan loikkaa ihan parissa kuukaudessa, minä otan ja opetan sen hevosen. Luulen että riittäisi, kun nojaisi kunnolla hevosen kaulalle alussa, ja laittaisi sen säntäämään eteenpäin ensin pakottamalla. Oppisi varmasti hetkessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti